
PERSBERICHT  
woensdag 4 maart 2009 
 
  
Reactie van Stralingsvrij Kind op artikel van 3 maart 2009 in het Dagblad van het Noorden 
"Deskundige bij gesprek draadloos netwerk" 
  
Stralingsvrij Kind wil best ingaan op uitnodiging van VVD en PvdA 
  
Het initiatief van de VVD (Van Keulen) en de PvdA (Oost) om een onafhankelijke deskundige in te 
schakelen met betrekking tot de gezondheidsrisico's wordt door Stralingsvrij Kind op prijs gesteld. Dat 
wil zeggen als het helpt om serieus met de gemeente en betrokken partners tot een aanvaardbare en 
realistische stralingsbelasting van de inwoners van de Stad Groningen te komen. De maximale 
voorzorg bij het belasten van kinderen heeft dan hierbij prioriteit net als de vraag waarom er in 
Groningen perse een Wi-FI Hotspot moet komen terwijl deze juist overal ter wereld massaal 
ontmanteld worden wegens gezondheidsklachten. In het Verenigd Koningrijk onder meer na protesten 
van alle 35.000 leden van de grootste vereniging van onderwijsdocenten. Verder moet de nieuwe 
stralingsrichtlijn geopperd door het Europese Parlement op 4 september 2008 op basis van het 
Bioinitiative Report ter sprake komen en de kwestie van grondwetartikelen 10, 11, 20, 21 en 22 en hoe 
deze te rijmen met de voornemens van Draadloos Groningen.  
 
Daarentegen is het voor ons uiteraard overbodig een ‘onafhankelijk deskundige’ in te roepen om ons 
voor  te lichten inzake een materie waar we zelf al heel deskundig in zijn, al baubiologische 
ondersteuning bij hebben, zelf beschikken over meetapparatuur en weten hoe we daarmee om 
moeten gaan. Met ons ‘Bezwaarstuk Draadloos Groningen’ refereren wij o.a. aan het nu 
toonaangevende Bioinitiative Report (www.bioinitiative.org), waarvan de publieksversie als bijlage 
werd meegeleverd, dat de conclusies van meer dan 1.500 onafhankelijke onderzoeken, waaraan ook 
nog eens een veelvoud van onafhankelijke stralingsdeskundigen meewerkten, heeft geëvalueerd en 
gebundeld. Welk nieuw licht ten opzichte van letterlijk duizenden onafhankelijke deskundigen één 
enkele door Draadloos Groningen-lobbyisten Van Keulen en Oost gekozen onafhankelijke deskundige 
op deze zaak zou kunnen werpen is ons in deze strekking vooralsnog onduidelijk.  
 
Het statement van de VVD en PvdA dat de WHO (World Health Oranisation) niet vastgesteld zou 
hebben dat draadloze netwerken schadelijk zouden zijn, is pertinent onjuist, maar men publiceert hier 
bewust niet over, zoals onder in dit persbericht nog wordt uitgelegd. De WHO heeft verder een 
obscuur document op haar site staan, bedoeld voor politici dat getiteld is "Een dialoog over de risico's 
van elektromagnetische velden tot stand brengen" http://www.who.int/peh-
emf/publications/riskhandbook_dutch.pdf . Dit handboek adviseert gek genoeg niet over 
gezondheidskwesties waarvoor de WHO bedoeld is, maar is een manipulatieve handleiding waarin 
o.a. lichamelijke klachten als gevolg van straling even stelselmatig als onwetenschappelijk worden 
afgedaan als "risicobeleving". Verder staan er demagogische tips in waarmee de overheid betreffende 
straling het voorzorgsbeginsel kan omzeilen.  
 
De WHO wordt wegens dit soort acties door geen enkele serieuze wetenschapper op het vlak van 
stralingsrisico’s nog als relevante informatiebron beschouwd en ligt voortdurend fors onder vuur vanuit 
de wetenschap. Daar zijn nog veel meer redenen voor: 
Michael Repacholi is verantwoordelijk voor de WHO-factsheet stralingsrisico’s. Van alle duizenden 
deskundigen die de WHO als hoofd stralingsproblematiek had kunnen kiezen, kozen ze met Repacholi 
uitgerekend een man die vlak voor hij de baan bij de WHO kreeg voor de telecom werkte en expliciet 
belast was met het plaatsen van UMTS-masten op zeer omstreden locaties zoals vlakbij of bovenop 
schoolgebouwen en bij kinderspeelplaatsen. Zijn onderzoeken werden voor meer dan de helft betaald 
door de grootste GSM-organisatie ter wereld en producenten van draadloosapparatuur, waaronder wi-
fi-aplicaties, en daar was ook de uitkomst van zijn conclusies ineens naar. ‘Ineens’, want eerder, toen 
het grote geld nog niet lonkte toonde dezelfde Michael Repacholi in diverse onderzoeken bij muizen 
aan dat straling kankerverwekkend is, en niet zo’n klein beetje ook. Repacholi werd ontslagen na 
talloze protesten uit Duitsland. Hij werd opgevolgd door mevrouw Van Deventer. Zij laat de oude 
Repacholi-factsheet gewoon ongemoeid en zelfs het feit dat ze bestookt wordt door 
collegawetenschappers om uit te leggen waarom zij van de 14 epidemiologische onderzoeken die de 
WHO heeft bestudeerd NIETS publiceert of verwerkt uit de 10 onderzoeken daarvan die ernstige 
gezondheidsrisico’s door stralingbelasting aantoonden.  Haar collega is het Nederlandse 
Gezondheidsraadlid Eric van Rongen, die op zijn beurt weer onder vuur ligt bij Rechtsbureau BAWA 

http://www.stralingsvrijkind.nl/documenten/090302%20DvhN%20deskundigen.pdf
http://www.bioinitiative.org/
http://www.who.int/peh-emf/publications/riskhandbook_dutch.pdf
http://www.who.int/peh-emf/publications/riskhandbook_dutch.pdf


inzake gerommel met grafieken betreffende de zogenaamde herhaling van het TNO cofam onderzoek. 
(het bekende Zwitserse onderzoek van 2005). Heel interessant dus voor allerlei alternatief nieuws-
sites, maar niet als serieus referentiemateriaal voor de heren Van Keulen en Oost. 
 
Als voorstel voor een echt onafhankelijk deskundige verwijzen we naar het NIBE www.nibe.org  
 
 
STRALINGVRIJ KIND 
 
E stralingsvrijkind@gmail.com  
 
www.stopumts.nl reageerde meteen kritisch op de Dagblad van het Noorden-publicatie. U vindt de 
reactie ook op onze website www.stralingsvrijkind.nl.  
 
Ons bezwaarstuk dat aan de gemeente is aangeboden vindt u op:  
http://www.stralingsvrijkind.nl/documenten/BezwaarstukDraadloosGroningen.pdf 
 
 
 
 

http://www.nibe.org/
mailto:stralingsvrijkind@gmail.com
http://www.stopumts.nl/
http://www.stralingsvrijkind.nl/
http://www.stralingsvrijkind.nl/documenten/BezwaarstukDraadloosGroningen.pdf

